Sunday, July 6, 2014

Trigeminal Neuralgia


Neuralgia trigeminal, juga dikenal dengan nama prosopalgia[1] atau penyakit Fothergill,[2] adalah penyakit saraf yang dicirikan oleh rasa nyeri hebat pada wajah, berasal dari saraf trigeminus. Penyakit ini merupakan salah satu kondisi paling menyakitkan yang diketahui manusia.[3] Menurut perkiraan, 1 dari 15.000 atau 20.000 orang menderita penyakit ini, walaupun angka sesungguhnya mungkin sangat lebih tinggi akibat seringnya salah diagnosis. Pada sebagian kasus, gejala penyakit ini mulai timbul setelah usia 50, walaupun ada pula sejumlah kasus dengan penderita berusia muda seperti tiga tahun. Penyakit ini lebih umum diderita perempuan daripada laki-laki.[4]

Saraf trigeminus merupakan sebuah saraf kranial berpasangan yang memiliki tiga cabang utama: saraf oftalmik (V1), saraf maksila (V2), dan saraf mandibular (V3). Setidaknya salah satu cabang saraf ini dipengaruhi oleh neuralgia trigeminal. Sebanyak 10-12% kasus bersifat bilateral (terjadi pada sisi kanan maupun kiri wajah). Neuralgia trigeminal paling sering melibatkan cabang tengah (saraf maksila atau V2) dan cabang bawah (saraf mandibular atau V3) saraf trigeminal,[5] namun rasa nyerinya dapat timbul di telinga, mata, bibir, hidung, kulit kepala, dahi, pipi, gigi, atau rahang dan sisi wajah.

Penyakit ini tidak mudah dikendalikan namun dapat ditangani dengan sejumlah cara pengobatan

Sumber : http://id.wikipedia.org/wiki/Neuralgia_trigeminal

Rawatan Akupuntur & Homeopathy

kebiasaan kes penyakit Trigeminal Neuralgia sukar diubati. tetapi tidak mustahil boleh dirawat melalui kaedah perubatan homeopathy & akupuntur. tidak menyakitkan dan tidak mempunyai kesan sampingan. merawat secara semulajadi

Cara Rawatan

kebiasaannya pesakit dinasihatkan mengambil ubat homeopathy dan dalam masa yang sama pesakit dinasihatkan melalui rawatan akupuntur. 

Ubat Homeopathy
Ubat homeopathy dinasihatkan makan sehingga pulih sepenuhnya, bergantung atas keseraksian ataupun rezeki pesakit. Ada pesakit yang menjalani rawatan selama 3 bulan, ada juga 8 bulan dan ada sampai 2 tahun.

Magn phos 30c, bell 30c, coff 30c, Nux vom 30c, Acon 30c dan sebagainya.(ATAS ARAHAN PENGAMAL HOMEOPATHY YANG BERTAULIAH)

Rawatan Akupuntur

kebiasaanya pesakit dinasihatkan melalui rawatan akupuntur tiap2 hari selama sebulan. kemudian selang sehari selama 1 bulan, 2 kali semingggu selama sebulan dan akhir sekali seminggu sekali sehingga pulih sepenuhnya

titik akupuntur yang biasa digunakan dalam rawatan Trigeminal Neuralgia adalah :-
distal point, ashi point, li4, li11, du20, ermen tinggong tinghui dan sebagainya. (ATAS ARAHAN PENGAMAL AKUPUNTUR YANG BERTAULIAH)

Kos Rawatan
Ubat Homeopathy - RM180 sebulan
Akupuntur - RM50 satu sesi rawatan